Subscribe:

Pages

Monday, 12 March 2012

Selamat Pagi Cikgu 3..

Assalamualaikum w.b.t. pembuka bicara..

Alhamdulillah dah 3 minggu bergelar cikgu..
minggu ketiga ni makin banyak ragamnya..



jadi cikgu ni memerlukan tahap kesabaran yang sangat tinggi..
kena sabar melayan kerenah pelajar2 yang sangat nakal..
time cikgu lain masuk elok je diorang diam dan belajar..
tapi time cikgu praktikal masuk time tu la diorang buat hal..
time mengajar diorang sembang kat belakang..
ada yang tido..
kejut 3 4 kali pun sedar la 2 minit pastu tido lagi..
buku teks pulak tak pernah nak bawa..
buku teks cikgu lain tu boleh je diorang bawa..
pastu pulak pantang ada pelajar perempuan lalu..
kalau ada sorang yang lalu memang riuh rendah la kelas tu..
dan yang paling menyakitkan hati bila cikgu mengajar boleh pulak diorang duk skodeng pelajar perempuan kelas sebelah depan2 cikgu..
rasa macam nak je lempang sorang2..
tapi dari awal2 masuk dah diingatkan guru praktikal tak boleh 'sentuh' pelajar..
walaupun marah yang teramat sangat kena la sabar..
diorang tu kalau kena marah senyap la 5 minit..
lepas 5 minit buat hal balik..
tapi tak semua la macam tu..
ada juga yang baik2..
tapi majoriti la berperangai teruk macam tu..
cikgu faham diorang masih muda dan tak matang lagi..
tapi nga cikgu lain elok pulak perangainya..
mungkin budak2 ni nak makan tangan dan kaki baru nak faham bahasa..
minggu ketiga ni suara pun dah tak kuar banyak..
sakit tekak duk mengajar orang yang tak nak belajar..

dan masa cuti sekolah seminggu ni kena rehat secukupnya..
walaupun cuti sekolah tak macam cuti..
tapi ok la daripada takde langsung..
sekarang nak bercuti dulu..
sekian wasalam..

iklan



5 comments:

zatiey said...

wow..dh jdik cikgu?? bnyk2 lah bsabar..hehe...

puteri kasih said...

sabar cikgu...anak murid saje je buat camtu...diorang nak test tahap kesabaran awak je tu...kalau awak hilang sabar..kiranya diorang menang la..

caliph shuriken said...

perlu tahap kesabaran level tinggi ni.. gambatte ne sensei ^^

kecikeqa said...

cikgu sekolah menengah yea?mesti byk cabaran kn...kte sekolah rendah pn da byk ragam, apetah ag sekolah menegah

Mohd Firdaus said...

aah sekolah menengah..kesabaran tu mmg kena tahap tinggi..klu xde kesabaran jgn jd cikgu..hehehe

Post a Comment