Subscribe:

Pages

Sunday, 11 March 2012

Jangan Cabut Uban Anda..

Assalamualaikum w.b.t. pembuka bicara..

just nak kongsikan tentang cabut uban ni..
disebabkan ramai yang suka cabut uban..

Sabda Nabi saw, "Janganlah mencabut uban kerana uban adalah cahaya pada hari kiamat nanti. Sesiapa yang beruban dalam islam walaupun sehelai, maka dengan uban itu akan dicatat baginya satu kebaikkan, dengan uban itu akan dihapuskan satu kesalahan, juga dengannya akan ditinggikan satu darjat." (Hadis Riwayat Ibnu Hibban dalam Shahihnya. Syaikh Syu'aib Al Arnauth mengatakan sanad hadis ini hasan)

so lepas ni takyah cabut la uban tu...
simpan je la uban tu..
ade uban pun ok..hehe..

sekian terima kasih..

6 comments:

Syakilla kebebeh said...

good info..ngeee baru tau..tenkiu..:)

indahhouse said...
This comment has been removed by the author.
indahhouse said...

Salam fared,
Nice entry dik. Benar, Afdhal mengekalkan uban, tapi tidak brmakna hukumnya wajib. Jika rambut hitam masih banyak, tak apa mencabutnya. Kecualilah kalau dah banyak putih dari hitam, janganlah mencabutnya, sebab uban itu menjadi Nur bagi pemiliknya di hari kiamat. akak belajar di kuliah.

Miss PIJAOSIX said...

salam;

aku antara mereka-meraka yang masih muda tapi dah ade uban..gatal la uban nih..sedap je bila cabut!!!

budakijaupendek said...

uban menggatalkan kepala te dak ?

mohd kamarul ariffin said...

Mohon share...assalamualaikum...

Post a Comment