Subscribe:

Pages

Thursday, 30 June 2011

Permintaan Dari Sahabat

Hadiahkan aku doamu..

Jika aku adalah sahabatmu yang jahat..
Doakan aku berpaling dari kejahatan..
Doakan aku agar menjadi sahabatmu yang baik..

Jika aku sahabatmu yang baik..
Doakan kebaikkanku tulus dengan keikhlasan..

Jika aku sahabat yang ikhlas..
Doakan keikhlasanku sampai ke pangkuan Ilahi..

Gerakkanlah setiap tindakanku pada mu dengan doa..
Doakan aku agar aku tidak lupa mendoakan mu jua..


Saturday, 25 June 2011

Busy = Sibuk

Assalamualaikum w.b.t. pembuka bicara..

sekarang adalah masa sibuk cikgu..
sibuk dengan kursus dan report yang kena hantar..
kursus 6 hari seminggu..
isnin - khamis : 3.00 pm - 11.00 pm..
sabtu - ahad : 8.00 am - 5.00 am..
kesibukkan melampau ini akan menyebabkan cikgu tidak dapat menumpukan banyak perhatian kepada blog ini..
selepas musim kesibukkan melampau ini reda cikgu akan kembali berblog secara normal..
kalau ada sedikit masa terluang blog cikgu ini akan di update dan jejak yang anda semua tinggalkan akan dijejaki semula..
terima kasih kerana sudi menjengah ke blog cikgu ini..
jangan lupa tinggalkan jejak anda di entri ini..
takut nanti terlepas pandang ka shoutbox ataupun shoutbox penuh..
sekarang cikgu hendak sambung semula membuat report..
selamat berblogging..
ini disertakan gambar cikgu memancing semalam..
bolehlah anda semua mencuci mata..

giler skema ayat kan..hahahhaa..
Cikgu Mohd Firdaus = Blogger skema..

 memancing kat pantai minyak beku, batu pahat, johor..

kredit kepada kawan cikgu kerana berjaya meng snap gambar yang cantik ni dengan bantuan model yang hensem ni..hahahaha...

Sunday, 19 June 2011

Senyum itu sedekah

Assalamualaikum w.b.t. pembuka bicara
Seorang sahabat yang tidak memiliki apa pun untuk disedekahkan bertanya, "Jika kami ingin bersedekah, namun kami tidak memiliki apa pun, lantas apa yang boleh kami sedekahkan dan bagaimana kami menyedekahkannya ?"

Rasulullah SAW bersabda, "Senyum kalian bagi saudaranya adalah sedekah, beramar makruf dan nahi mungkar y...ang kalian lakukan untuk saudaranya juga sedekah, dan kalian menunjukkan jalan bagi seseorang yang tersesat juga sedekah." (HR Tirmizi dan Abu Dzar).

Dalam hadis lain disebutkan bahawa senyum itu ibadah,"Tersenyum ketika bertemu saudaramu adalah ibadah." (HR Trimidzi, Ibnu Hibban, dan Baihaqi).
kucing pun tersenyum manis..hehe..

p/s : senyum la selalu..senyuman boleh menyejukkan hati yang tengah panas membara..


Ingin bercuti di Hong Kong..Klik Disini..

Jamming your way to incubus..Click Here..

with Persona, its always better..Click Here..

Menangi Ipad 2, Playstation 3, Ipod Touch..Klik Disini..

Wednesday, 15 June 2011

Pemotongan Oksi-Asitelina

Assalamualaiku w.b.t pembuka bicara..

amali untuk hari ni..hehehe..
walaupun ni 1st time buat keje ni tapi alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar..
malah hasil kerja yng pertama telah mendapat pujian daripada pengajar..hehehe..
selama 3 hari kursus ni la hari yang paling enjoy..
sebelum ni hanya belajar teori yang amat mengantukkan diri..hehehe..

sebelum melakukan amali ni, semua peraturan keselamatan mestilah dipatuhi..
peraturan keselamatan ni penting untuk mengelakkan perkara yang tak diingini berlaku..

sebelum kerja pemotongan dilakukan, kerja pemasangan hos dan torch mesti dilakukan terlebih dahulu..
selepas penyambungan selesai, pemeriksaan kebocoran gas dilakukan menggunakan air sabun..
sekiranya terdapat kebocoran, hos dan torch hendaklah dibuka semula..

pastikan gas ditutup terlebih dahulu

 
 white tape digunakan untuk mengelakkan kebocoran apabila dipasang

 torch disambung ke hos

 regulator yang disambung dengan hos dipasang pada tank gas

 pemeriksaan kebocoran pada tank dan regulator

 pemeriksaan kebocoran pada torch

 memulakan nyalaan menggunakan spark lighter

nyalaan dilaraskan

kerja pemotongan dijalankan selepas kerja pemasangan siap dilakukan..
gas yang digunakan ialah gas oksigen dan gas asitelina..
gas asitelina digunakan sebagai bahan bakar manakala gas oksigen berfungsi sebagai bahan penggalak kebakaran..

 bahan kerja yang hendak dipotong ditanda

 memulakan nyalaan

 nyalaan dilaraskan menjadi nyalaan neutral iaitu oksigen dan asitelina sama banyak

 bahan kerja dipanaskan terlebih dahulu

 memulakan pemotongan

proses pemotongan

semasa proses pemotongan, pergerakan torch mestilah tidak terlalu laju dan perlahan supaya dapat menghasilkan permukaan pemotongan yang cantik..

Sunday, 12 June 2011

Kursus Sijil Kemahiran Malaysia

Assalamualaikum w.b.t. pembuka bicara..


hari ni bermula la kursus yang ditunggu2..
cuti 4 bulan akhirnya terisi dengan benda2 yang bermanfaat..
kursus ni akan dijalankan di ADTEC Batu Pahat..
bahagian yang diambil adalah kimpalan..
kursus ini hanya sebulan tapi diharapkan ilmu yang diperoleh boleh diajar kepada anak didik yang akan dididik kelak..(skema giler kan ayat..biase la bakal cikgu..hehehe)
walaupun dah ada diploma kejuruteraan mekanikal dan bakal mendapat degree pendidikan teknik dan vokasional, kursus ni amat penting untuk menggilap skill2 yang sekian lama tak dipraktikkan..
lagipun sekolah teknik dah banyak ditukarkan ke sekolah vokasional..
so nak taknak kena ambil juga kursus ni..

lepas ni memang masa untuk berblogging terhad la..
kursus start pukul 5 hingga 11 malam..
hari minggu start 8 pagi hingga 5 petang..
cuti tak tau hari apa..
mungkin dalam seminggu tu takde cuti kot..hehehe..

Saturday, 11 June 2011

TIP PERKAHWINAN


1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita. Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu, tetapi menikah di hadapan Allah.

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa’kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do’a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

7. KETIKA RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justru semakin erat berpegang tangan.

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10. KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11 .KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita.

12. KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggungjawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.

13. KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.


Sumber : Ustaz Azhar Idrus Page..

Wednesday, 8 June 2011

Nasihat untuk para isteri dan para ibu


Taat pada suamiAntara tanda-tanda diri wanita solehah itu ialah taat kepada suaminya. Taat kepada suami merupakan tempat kedua setelah taat atau patuh kepada perintah dan larangan Allah. Bahkan ketaatannya kepada Allah diukur sejauh mana dia dapat menyelesaikan kewajipannya terhadap suaminya.

Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:"Sesungguhnya seorang isteri belum dapat dikatakan ia menunaikan kewajipan terhadap suaminya seluruhnya. Jika suaminya memerlukannya,sedangkan pada waktu itu dia sedang berada di atas kenderaann, maka dia tidak boleh menolaknya." [Riwayat Thabrani]

Dalam hadis yang lain pula diterangkan bahawa siapa sahaja isteri yang penuh keikhlasan dalam melaksanakan tugasnya sebagai isteri, serta beriman kepada Allah maka ia berhak memperolehi syurga. Rasulullah saw bersabda:"Jika seorang isteri itu telah menunaikan solat lima waktu, berpuasa di bulan Ramadan dan menjaga kemaluannya daripada mengerjakan perbuatan haram dan ia taat kepada suaminya, maka ia akan di persilakan masuk kedalam syurga dari pintu mana sahaja yang ia kehendaki."

Dalam hadis yang lain pula diterangkan:"Apabila seorang isteri itu telah meninggal dunia dan suaminya redha akan dirinya, maka ia akan dimasukkan ke dalam syurga."Dari hadis diatas dapatlah di simpulkan bahawa apabila seseorang isteri telah meninggal dunia, sedang waktu hidupnya ia tidak pernah mengecewakan dan menyakiti suaminya maka, syurgalah adalah tempat yang bakal di diaminya. Manakala bagi isteri yang mana waktu hidupnya tidak melaksanakan kewajipannya (selagi tidak bertentangan dengan syara`) maka ia akan memperolehi kehinaan di sisi Allah SWT.

Monday, 6 June 2011

Aktiviti masa cuti..Udang Galah oh Udang Galah..hehe

Assalamualaikum w.b.t. pembuka bicara..

agak lama sudah tidak memancing udang galah tapi akhirnya masa cuti ni dapat juga lepaskan gian memancing udang ni..mancing kat sungai paka..sungai paka ni memang port udang galah..ramai pemancing tegar kat kawasan ni..hehehe..memang syok la memancing udang ni..kena pula hari tu ada rezeki..Alhamdulillah dapat la 9 ekor..tu boleh la dijadikan lauk untuk tengahari..hehehe..tu baru mancing kat tepi..biasanya orang yang mancing naik sampan dapat dalam 2-6kg sehari..harga udang galah kat pasaran RM30 seKG..cuba bayangkan dapat 5kg sehari dan g mancing 5 hari seminggu..lagi mahal dari gaji cikgu tu..hahahaha..angan2 mat jenin je ni..boleh la untuk dijadikan hobi..nanti balik Batu Pahat nak lepaskan gian kat pantai pulak..mencuba nasib area Batu Pahat la pulak..jom la sape2 yang nak ikut..hehehe..

ni sungai paka..jambatan ni jambatan baru siap..jambatan untuk highway pantai timur..

ni la hasilnya..ada udang galah besar dan kecik..tapi yang kecik la sedap makan..daging manis..hehehe

Thursday, 2 June 2011

Dalil Puasa Sunat Bulan Rejab

Assalamualaikum w.b.t. pembuka bicara..


Diriwayatkan dari Mujibah al-Bahiliyyah dari bapanya atau bapa saudaranya yang menceritakan bahawa dia telah datang kepada Rasulullah s.a.w., kemudian ia pulang. Setelah setahun berlalu ia datang semula bertemu Rasulullah, namun keadaan tubuh-badannya telah banyak berubah (sehingga Rasulullah tidak menge...camnya). Lalu ia bertanya Rasulullah; “Tidakkah kamu mengenali saya?”. Jawab baginda; “Siapakah kamu?”. Ia menjawab; “Saya adalah al-Bahili yang datang bertemu denganmu setahun yang lalu”. Lalu baginda berkata kepadanya; “Apa yang telah mengubahmu sedangkan kamu dulunya seorang yang elok tubuh-badan/rupa-parasnya”. Jawabnya; “Saya tidak menikmati makanan semenjak selepas saya berpisah dengan kamu (setahun yang lalu) kecuali di waktu malam sahaja”. Lalu Rasulullah berkata kepadanya; “Engkau telah menyiksa diri engkau”. Kemudian baginda berkata; “Berpuasalah pada bulan sabar (yakni bulan Ramadhan) dan satu hari pada setiap bulan”. Ia menjawab; “Tambahkanlah kepadaku ya Rasulullah kerana aku sesungguhnya memiliki kemampuan”. Baginda berkata; “Puasalah dua hari (setiap bulan)”. Ia menjawab lagi; “Tambahkan lagi kepadaku”. Baginda berkata; “Puasalah tiga hari”. Ia menjawab lagi; “Tambahkanlah lagi”. Kemudian baginda bersabda kepadanya; “Puasalah pada (beberapa hari dari) bulan-bulan haram dan tinggalkanlah (beberapa hari yang lain jangan berpuasa)….(baginda menyebutnya 3 kali)”.Baginda bersabda demikian sambil ia menunjukkan tiga jarinya, kemudian ia menggenggamnya dan kemudian melepaskannya kembali”.(Riwayat Imam Abu Daud)

Hadis ini menjadi dalil bahawa disyari’atkan berpuasa pada bulan-bulan Haram , namun demikian hendaklah jangan berpuasa pada keseluruhan hari atau sebulan penuh.

Wallahua'lam

sumber : Ustaz Azhar Idrus

Wednesday, 1 June 2011

Emosi


Oleh kerana terpengaruh denagn situasi disekeliling kita kadang2 kita hilang kawalan atas emosi yang tercetus dalam diri kita..

Emosi akan jadikan kita tidak lagi disegani, dipandang serong atau kadang2 orang akan cop kita sebagai bodoh dan kehilangan kawan.

Emosi juga bisa mengheret kita kepada kebinasaan di akhirat nanti dengan sebab menterjemahkan emosi kita pada lisan dan perbuatan..

Kita kena ada kekuatan untuk menjadi seorang yang pandai mengawal emosi seterusnya yakinkan diri kita yang kita mampu mengawal emosi diri sendiri.

Jangan sekali2 biarkan diri dikawal emosi, tetapi kita yang mengawal emosi (Ustaz Azhar Idrus, 2011)