Subscribe:

Pages

Tuesday, 22 November 2011

Belakang Parang Kalau Diasah Lagikan Tajam..

Assalamualaikum w.b.t. pembuka bicara..


Belakang parang kalau diasah lagikan tajam..
inikan pula otak manusia..
walaupun diri ini tak pandai tapi kalau rajin berusaha akhirnya akan pandai juga..
ianya pasti memerlukan usaha yang gigih dan berterusan..
suatu hari nanti ianya pasti akan tajam..

mata parang pula kalau dibiarkan akan tumpul juga nanti..
orang yang pandai tetapi malas akan berkarat juga otaknya nanti..
setajam-tajam mata parang pun akan tetap jadi tumpul kalau dibiarkan..
lama kelamaan belakang parang yang diasah pula yang akan menjadi mata parang dan sebaliknya..

peribahasa ni khas untuk diri sendiri yang teramat malas..
pilihan terletak ditangan sendiri..
anda mampu mengubahnya..hehe..

11 comments:

puteri kasih said...

saya pun tengah malas ni...jadi peribahasa ini memang sesuai awk publish sekarang ni...hehehe

Mohd Firdaus said...

awk mls xpe..sy esk ade test..ni mls lg nk study..hehehe

puteri kasih said...

tak study lg eh? gi asah parang cepat...hehehe

Mohd Firdaus said...

tengah nak asah la ni..hehehe

puteri kasih said...

asah biar tajam yer...hehehe

DianaAzis said...

peribahasa yg dah hmpir2 org nk lupakn kot..mcm otak, besi barang tu diperbuat dr pelbagai jenis, kena yg mudah dibentuk, asah sikit dah tajam..jenis yg cepat berkarat, habis la.. so, good luck for ur test :)

Mohd Firdaus said...

betul2..thanks ye..

On The 7 said...

asik puitis amet gan,
bisa tukaran link ?

kakyon said...

apa2 pun klau rajin diasah jadi tajam..

tunz said...

selamat maju jaya

Mohd Firdaus said...

thanks kak...

Post a Comment