Subscribe:

Pages

Sunday, 7 August 2011

Kuih Ramadhan (Nekbak)

Assalamualaikum w.b.t. pembuka bicara..

selamat menjalani ibadah puasa di bulan yang penuh keberkatan ini..
jangan ponteng2 ye..hehehe..


pernah tengok tak kuih ni sebelum ni??
pernah makan tak??
nama kuih ni nekbak..
amat popular juga di terengganu..
di tempat lain tak dapat dipastikan kepopularannya..
kuih ni biasanya dijumpai pada bulan ramadhan..
rasanya amat manis tapi tahap kemanisannya boleh dilaras mengikut citarasa pembuat dan pemakannya..hehehe..
ni la antara kuih feveret cikgu masa zaman sekolah dulu..
dah lama dah tak makan kuih ni..
bukan tak makan je,jupe pun dah lama tak..
kat mana nak cari ni ye..hehehe..

34 comments:

puteri kasih said...

tak pernah nampak sebelum ni..tapi tengok cam sedap...kalau ada resipi leh gak try buat

LADYHEART said...

xprnh nmpk apatah lagi nak mkn..hehe..

My Life's Journey said...

Umi pun tak pernah nampak .. mst sedap ..sebab cikgu cakap sedap .. nyam nyam ...

Mohd Firdaus said...

semua x pernah nampak??pelik jugak la kuih ni..hehehe..memang sedap kuih ni..lg sedap klu dimakan sejuk2..letak dlm peti ais dlu..

CikYana(",) said...

penah2
kuih ni sedap tp manis

muse said...

tak pernah nampak kat pasar malam atau bazar ramadhan tapi macam sedap

zures said...

rindunya kat kampung bila tgk kuih ni...

stellaizz said...

wahhhh mcm2 lahh kuih sekarang...xpenah jumpa lg

cik bulan said...

erk..xpnah jmpak pom..=.=''

senyumSOYA said...

suka bnda ni..manis22.manis.. ^^!

aiNa yaZiD said...

macam best je..=) hehe. tapi tak pernah jumpa lagi kuih ni.

liya alia said...

takpenah tahu takpenah nampak pon.. tapi asal nampak macam sedap ja tuhhh.. pufff.. sabar sabar

Lieyly ︱ Alia said...

kuih neyh buat dri apa cikgu ?
tgok mcm sedap ja ^^
xpenah makan pon..1st time tgok..

Rain said...

masa study kat terengganu baru rain jumpa kuih ni. manis!

lebih kurang baulu, cuma dia rendam dlm air gula (kalau tak salah)

Cikewi said...

tak penah tau pun kuih ni.. pasni ley la usha2 kat google. hehe :)

:: Into The New World :: said...

ayah sy pandai buat kuih ni.
pantang ada permintaan dari anak2 mesti dia buat,,
now i miss my home :(

Jiejah Gorjes said...

rasa mcm kuih sire ke cikgu?

org muo said...

kat muo x jumpa kuih ni..kuih tu dpd pulut ye

Asiah Termizi said...

Memang kat negeri sembilan tak pernah nampak kuih ni. Tapi lompat tikam selalu lah.

Haritu tahu pasal kuih ni pun ade keluar kat tv kot, hehehe

Mcm bahulu bentuk dia..

Aida Omar said...

ape isi dia cikgu? ingt kan buah ciku..haha.

tak pernah nmpk..

Apih said...

kalau kat kelantan warna merah.

budakijaupendek said...

kuih akok sy kenal la cikgu =)

ILA HonEyBuNNy said...

nekbak??

xpernah tahu pun kueh tu..

ne baru tahu..nti nak tya kwn ganu la...heheh

janaheaven said...

nampak sedap....tapi x penah makan lah....sedap ker cikgu????

♥Aien Najwa♥ said...

xpenah mkn n xpenah lihat kueh niy..=)

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

xpenah mkn..dan xpenah tahu..huhu~ xpenah nmpak plak org jual kat bazar...

azeelia azman said...

alolololo nekbat neh kat kelate byk jugak.hehe.

Aizawa gurl said...

mcm cdap la wak..dlm die ape ek??

misyamissyou said...

um..selalu dgr name kuih ni..tp xpenah makan..

Scarlett O'Hara said...

Rindunya kat kuih ni.Kat JB mana ada.Belajar mkn dan kenal kuih ni masa mengajar di Marang.Tak de jual kat bazar yg boleh terus dimakan sbb nekbat ni kena rendam dlm air gula baru boleh mkn.
p.s:Bahulu beras mana nak cari ek?

Khairil said...

mesti manis kuih ni...

laskar pelangi said...

untuk puasa kali ni, tak g beli lagi kuih ni..sedap wooo..manis manis.kalau letak dalam peti ais..lagi best=)

caliph shuriken said...

kali pertama tgk & dgr nama kuih ni, huh...

ecah said...

xpernah jumpe pn kuih nie....aiii...nk kne g cari r lgu nih..heheh..

Post a Comment