Subscribe:

Pages

Monday, 25 July 2011

Mengelakkan Sikap Takabbur..

Assalamualaikum w.b.t. pembuka bicara..




Imam Ghazali memberi beberapa panduan untuk mengelakkan sikap takabbur yang ada dalam diri manusia, iaitu:

1. Apabila berjumpa kanak2, anggaplah mereka lebih mulia daripada kita kerana kanak2 belum dibebani dengan dosa.

2. Apabila berhadapan dengan orang tua pula, anggaplah mereka juga lebih mulia kerana mereka lebih lama beribadah daripada kita.

3. Apabila berjumpa orang alim, anggaplah dia lebih mulia kerana banyaknya ilmu di dadanya.

4. Apabila melihat orang jahil anggaplah mereka lebih mulia kerana berbuat dosa kerana kejahilan sedangkan kita dosa dalam keadaan mengetahuinya.

5. Apabila berjumpa orang jahat, jangan anggap kita mulia. Tetapi, katakan, mungkin orang jahat itu akan bertaubat pada masa tuanya, sedangkan kita belum tahu bagaimana akhirnya kehidupan kita.

6. Apabila bertemu orang kafir katakan, belum tentu dia akan kafir selama-lamanya.

10 comments:

Lieyly ︱ Alia said...

insyaAllah :)

harrazdani said...

kalau semua macam ni confirm dunia ini tempat yg paling aman...;)

Shalina Samsudin said...

ya ! penah dengar :)
INSYAALLAH .
setiap manusia tidak dilahirkan sempurna dan tidak lepas dari membuat sebarang kesilapan . same goes to me . cuma kita perlu membaikinya dari sehari ke sehari..mudah-mudahan..INSYAALLAH ! ahhhhhhhh..semput ~~~ :P

Jiejah Gorjes said...

dan tak semua orang boleh berfikiran seperti itu.

kalo dah dicop jahat tu akan jahat selama lamanya.

Dan yakin diri sendiri lah yg lebih mulia dan terbaik dr org lain. (angkuh namanya)

yahaya said...

sama sama ingat memperingati..jadikan amalan

Mss Ieza said...

nice this 1 :D

Green Apple said...

"bersikap ADIL ketika kuat.."
suka sngt ngan ayat ni...

siti suraya said...

semua manusia sama je . jadi , kalau nak jadi org , buanglah sikap takbur tu dalam diri . entry ni best (:

Aida Omar said...

aman dunia kalau semua manusia mengamalkan sikap nie..

emydiaz3 said...

insa-Allah akan praktik kan...thakn for sharing..

Post a Comment