Subscribe:

Pages

Thursday, 21 July 2011

Kelas Bahasa Terengganu 1

Assalamualaikum w.b.t. pembuka bicara..
guane gamok awok2 seme??
arap2 segor megor la belake..


hari ni kelas bahasa terengganu yang pertama..
jadi cikgu taknak ajar yang susah2..

perkataan minggu ini :

GUANE GAMOK
bermaksud apa khabar, apa cerita..

perkataan ini biasa digunakan untuk bertanya khabar seseorang..

contoh ayat bertanya khabar : 

GUANE GAMOK DEME LENING??
(apa khabar awak sekarang)

kalau ada orang yang tanya macam ni jawab lah :

ALHAMDULILLAH SEHAT SOKMO AMBE LENING..DOH DEME GUANE??
(Alhamdulillah saya sekarang sihat..awak macam mana?)

sekian sahaja kelas untuk minggu ini..
berjumpa lagi pada kelas yang akan datang..
sekian terima kasih..

25 comments:

ezzu said...

memg terbaik bahasa ganu...hehehe..
"ambe sihat sokmo doh..."hehehe

cikgu guane gamok???

Mohd Firdaus said...

cikgu pun sehat sokmo..hehehe

Muhammad Burn said...

biasa dgr kat radio. guane gamok orang kite.

Mohd Firdaus said...

maksudnye apa khabar orang kita..orang kite tu merujuk kepada rakyat terengganu ataupun bleh merujuk kepada smua rakyat malaysia..hehe

zatiey said...

haha..ambe sihat skmo..segoe megor jer..

Wanie said...

ambe tu saya eh?
ingat gune aku je..huhu

Mohd Firdaus said...

aku pun bleh guna jugak..tp ambe tu bhasa klasik tganu..hehe..klu aku digunakan bersama mung..
mung = deme = awak..

Khairil said...

nanti nak praktik ayat kat member2 trengganu...

Lieyly ︱ Alia said...

woo cikgu buat kelas , best3 ! :D

Bluewendy said...

cikgu ganu kite..bereh boss..hebak r..=)

**::CIKNUURUL::** said...

yeahh,..ckgu rajeng buat klas,..haha,..ambe segor megor je,.dh ckgu guane gamok lening?,.haha

eclipsesweet said...

bagoh ar cekgu wat kelas base ganu. ni ambe bangge jadi anok ganu eh...

dah cekgu gane?? sehat dok arini??

Cik Chokie said...

wahhh best2.. huhu tp x reti lagy ;) ajar lah lagy ^^

herumi said...

Salam. cikgu, apa maksud dok rok cetung?

Mohd Firdaus said...

wasalam..dok rok cetong tu letih atau tidak bertenaga.

Jiejah Gorjes said...

deme gomo2 tu apa maksudnye plak cikgu??? ngeee

Mohd Firdaus said...

gomo tu mksudnye gaduh..

Mr iz said...

wah baru tau ni... ilmu baru juga ni..terima kasih cikgu..he he he... lening tu sihat la ye cikgu...

Mohd Firdaus said...

lening tu sekarang..sehat tu sihat..

Zul Fattah said...

terjah follow u

http://zulfattah.blogspot.com/

cunndaa said...

ambe baru je balik dr ganung ni....guano gamok cikgu? sihat dok?? nok jembe ke g ganung plok, tahu lah bila...

kekekkeee.." ade slang ganu tak cikgu?" dpt A tak? kekekee

Mohd Firdaus said...

cikgu bg A skali nga bintang 15..hehehe

cunndaa said...

hahhaaaa....sy pelajar cemerlang^^
yeayyyy...
kekekekee

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

class oh class

cikgu buat class

best

guane gamok cikgu lening :)

baru taw nie :)

meaw said...

suke dengo oghe ganung kecek,hehe :D

Post a Comment