Subscribe:

Pages

Sunday, 9 January 2011

Ras, Etnik dan Bangsa..

Assalamualaikum w.b.t. pembuka bicara..

pelajaran kita hari ini ialah berkaitan dengan ras, etnik dan bangsa..
ianya ada dalam subjek hubungan etnik..
cikgu nak kongsikan apa maksud ras, etnik dan bangsa..
mungkin ramai yang dah tahu..
tapi yang belum tahu tu ni la masa untuk anda tahu semua ni..
yang dah tahu boleh ulangkaji balik..hehe..

ras bermaksud ukuran perbezaan diantara kelompok berdasarkan perbezaan fizikal..
contohnya ialah perbezaan warna kuli, rambut dan mata.

etnik juga dikenali sebagai kaum..
wujud disebabkan perbezaan budaya..
budaya ialah keseluruhan cara berfikir dan cara bertindak termasuklah sistem politik, agama dan adat resam..

manakala bangsa pula bermaksud sekumpulan orang yang mempunyai ciri-ciri, kebudayaan, nilai dan aspirasi yang sama..
melayu adalah bangsa..
manakala cina dan india kat malaysia ni adalah kaum..

sekian sahaja pelajaran untuk kali ni..
esok cikgu dan seluruh johor diberi cuti umum semperna hari hol..
selamat bercuti semua..
sekian wasalam..



sumber : nota disalin oleh cikgu semasa pensyarah mengajar hubungan etnik hari ini pada pukul 8.00 am..

8 comments:

manna_salwa said...

pengalam masuk kelas hubungan etnik, kitorang paggl ER (ethnic relation).. tunggu bab perlembagaan.. best woo..

:) huhu~

all the best~!

Abu said...

TQ cikgu bagi penarangan pasal bab neh... aku suka.. aku suka.. timba ilmu

Mohd Firdaus said...

thanks..

Wahida Nasution Thakhrim said...

sangat menarik.. dah belajar sesuatu yang baru hari ni..

Marketing said...

nice n3 NAK FOLLOW LAH

shahsyaz said...

sudah follow awk!!!

zEri sAfEerA said...

hee ^^ dah blaja dlm hubungan etnik 2 sem lpas :)

uMie_cHan said...

slmat bcuti org2 kat jhor... heeee

Post a Comment