Subscribe:

Pages

Thursday, 30 December 2010

Kenali diri..

Assalamualaikum w.b.t. pembuka bicara...
kali ni cikgu nak bercakap mengenai kenali diri..
mesti ramai yang mengaku dah kenal sangat2 diri ini tapi sebenarnya tak kenal sangat pun kan...

Mengenali diri sendiri bukan sekadar mengetahui nama,alamat dan umur semata2..
 tetapi ianya perlu lebih dari itu...
bagi mengenali diri sendiri kita harus bersikap terbuka dimana kita perlu mengambil atau menerima setiap kritikan membina yang dilemparkan 
orang lain mahupun masyarakat kepada kita...
kita tidak dapat menilai diri kita dengan hanya melihat diri kita...

Ramai yg mengaku kenal dengan diri sendiri tapi kalau betul kenapa masih ada yang
sanggup menganiaya diri sendiri??? 
Selalunya penganiayaan disebabkan oleh masalah cinta dan emosi...
Kenapa kita mudah ambil keputusan terburu2 dlm mnyelesaikan 
sesuatu masalah yg kita cipta sendiri???
Mengapa kita abaikan pertimbangan sewajarnya jika kita betul2 mengenali diri sendiri?

jika kita berjaya mengenali diri sendiri,sesuatu yang hebat
pasti tercipta dan ia mungkin sesuatu yg diluar jangkaan...
manusia yang tak berupaya mengenali diri sendiri adalah manusia yang gagal...

14 comments:

chegu abbas said...

untuk kenali diri kita...perlu punyai sehelai "Baju" yang padat.....faham kot maksud sya...hiii

Mohd Firdaus said...

tak faham la chegu..hehe

Queen F said...

bukan senang nak kenali diri sendiri..

ada yg berjaya, ada yg tak berapa nak berjaya..

chegu abbas said...

maksudnya..."baju" itu mewakili ilmu yang kita pelajari..tak kira dari ilmu dunia dan ilmu akhirat...gunalah ilmu yang ada itu sebagai baju...bju itu ada dlam diri kita... maka digunakannya untuk mencari diri kita yang sebenar pilihla yang mana baik dan yang mna buruk hihihi....barulah kita tahu sapakah diri kita ....

Mohd Firdaus said...

yup..mmg betul..kena ada teknik yg betul..

Mohd Firdaus said...

ooo..thanks chegu abbas..

chegu abbas said...

sori la klu salah...hihih

Mohd Firdaus said...

betul dah tu chegu abbas..

amny.. said...

skong chegu abbas..;))

idop da lme tp mseh ade yg xknl dri sendir cmne..

hanaahmad said...

sekarang ni makin ramai yang lupa diri dari kenal diri sendiri. :)

Eazy Izzuddin said...

masih mengenali diri
xD

ALFALORA MOHD MUSTAFA said...

kite selalu alfa..erk alpha...alfa tu nama saya..hehe...
kes cinta tu mcm sy je..hikhik..(terasa)

Mohd Firdaus said...

alfa - sama ke..hehee

amry said...

pada aku kalau seseorang tu kenal diri dia, dia berasa gembira dengan apa segala yang dilakukannya, kerana dia adalah diri dia.dia kenal diri dia. dia faham kehendak diri dia.

apa aku melalut ni. hehe.
kaau tak faham buat2 faham jer lah yer...huhu

Post a Comment